Jeg vil ha’ de klimaforskere, som Trump dumper

Trump har gjort det svært at være klimaforsker i USA, og hvis forskerne søger andre steder hen, bør Danmark åbne sine arme.
Af Sofie Carsten Nielsen

Trump har skåret brutalt på forskning i klimaforandringer. Han forsøger stædigt at indføre indrejseforbud, så forskere fra muslimske lande udelukkes fra forskningsfællesskabet – alene fordi de er muslimer. Han snakker endda om, at politisk udpegede personer skal godkende klimaforskning, før den kommer ud.

Mange forskere overvejer deres fremtid i USA. Hvis de forlader USA, bør Danmark åbne sine arme.

Radikale Venstre præsenterer derfor en pakke, som skal tiltrække internationale forskere. Blandt andet vil vi droppe alle nedskæringer på forskning i Danmark. Vi vil lave en fælles rekrutteringsenhed for universiteterne. Og vi vil udvide fast-track-ordningen, så mindre og mellemstore virksomheder kan trække udlændinge til. Alle vores initiativer kan du se i bunden af indlægget her.

Nu skal vi udnytte chancen. Gør Danmark større! Danmark skal være et paradis for kloge hoveder. Danmark skal være STEDET for fri forskning. Danmark skal den videnskabelige nysgerrighed, som driver verden frem.

Jeg vil elske at tage imod Abe Alahmad. Han har syrisk-franske rødder. Alahmad har green-card og bor i USA. Han tør ikke tage til en konference i Tyskland. For han frygter for hans mulighed for at komme hjem til USA.

Men han skal være velkommen i Danmark. Uanset hans nationalitet, religion eller hudfarve.

Hvis missionen skal lykkes, skal vi have regeringen med. Mit håb er, at regeringen dropper besparelserne på forskning. Mit håb er, at regeringen dropper de initiativer, som har gjort international arbejdskraft mere vanskeligt at tiltrække. Mit håb er, at regeringen skaber rum for de forskere, der kan og vil.

Mit budskab er simpelt: Vi skal tiltrække de klimaforskere, som Trump ikke ønsker. Nedenunder kan du læse om vores konkrete forslag.

Fælles rekrutteringsenhed for universiteterne, der skal gøre det lettere at skaffe internationale stjerneforskere og studerende til Danmark i kortere eller længere tid.

Målrettet markedsføring mod de dygtigste studerende via Top Talent Danmark. Det er ikke nok, at Danmark har gode forskningsmiljøer. Vi skal være mere opsøgende i kampen for at få flere internationale topstuderende til Danmark.

Give udenlandske forskere ret til 6 måneders jobsøgning efter endt ansættelse. Dermed gør vi det mere sandsynligt, at forskerne efter at have færdiggjort deres projekt i Danmark, slår sig permanent ned.

Give arbejdstagere, der flytter til Danmark, en elektronisk velkomstpakke inden afrejse. Pakken skal bl.a. indeholde tilbud om intensiv sprogundervisning mod egenbetaling.

Udvidet fast-track ordning. Den nuværende fast-track ordning gælder kun større virksomheder og universiteter. Vi vil udvide ordningen, så den også gælder mellemstore virksomheder og mindre uddannelsesinstitutioner.

Investere massivt i uddannelse og forskning! Danmark har en lang og stolt tradition for fri forskning af høj kvalitet. Den position er desværre truet pga. de omfattende nedskæringer, som regeringen gennemfører på uddannelse og forskning. Vi vil annullere samtlige besparelser og tilføje yderligere midler. Dermed sikrer vi endnu mere forskning på internationalt topniveau, hvorved det bliver mere attraktivt for internationale forskere at søge til Danmark.

Bragt på tv2.dk d. 24. marts 2017