19. september

RADIKAL

Jeg har sammen med hovedbestyrelsesmedlem Rune Christiansen og professor Peter Lauritsen skrevet en pamflet om radikale værdier. Hvor kommer partiet fra, og hvor skal det hen?

Pamfletten præsenterer Georg Brandes, Viggo Hørup og Elna Munch og trækker forbindelser mellem deres tanker om bl.a. frihed, lighed og demokrati til aktuel radikal politik. Radikale Venstre beskrives således som et pragmatisk og kompromissøgende parti, men også som et parti, der altid tænker sine grundlæggende værdier ind i det politiske arbejde. For hvis et parti glemmer sine værdier, bliver det værdiløst.

Pamfletten er skrevet med det udgangspunkt, at vores frihed, grundlæggende rettigheder og liberale demokrati er under pres i disse år. Vi gennemgår en række konkrete og nutidige eksempler på netop dette, og argumenterer for nødvendigheden af et nyt moderne gennembrud i dansk politik. I forlængelse heraf fremsætter vi ti radikale bud, som viser, hvordan et sådant gennembrud kunne tage sig ud.