Slut med højskoleophold til flygtninge

Findes der noget mere dansk end højskoler? Skoler, hvor unge får demokratiet ind under huden. Hvor dansk kultur hyldes. Hvor værdier som samvær, omsorg og opmærksomhed står i centrum.

Svaret er nej. Netop derfor var kommunernes plan også, at 500 flygtninge skulle være på højskolerne til efteråret. Men Støjberg og Co. har netop fremsat et lovforslag, der indebærer, at flygtninge inden for to uger skal i virksomhedspraktik og uddannelse. Ingen kommuner kan dermed sende flygtninge på et længerevarende højskoleophold.

Det er fatalt, for højskolerne er en kæmpe integrations-booster. På højskolerne taler flygtninge dansk nærmest døgnet rundt. De får venner med Hansen til efternavn. De får netværk, der holder om 30 år. De får en manual til vores indforståethed. Derfor skader det integrationen, når regeringen vil stoppe flygtninges højskoleophold.

Trepartsaftalen om, at alle flygtninge skal i kombineret uddannelse og virksomhedspraktik var fornuftig. Men der er to væsentlige grunde til, at aftalen ikke kan stå alene. For det første er der ingen garanti for, at virksomhederne kan løfte opgaven. For det andet kan mange flygtninge ikke tage job pga. krigstraumer. Slutmålet skal være beskæftigelse, og netop her fungerer højskolerne som et fantastisk springbræt, fordi de giver flygtninge både sprog, netværk og danske værdier.

Støjberg og Co. taler om, at Danmark ikke kan »følge med«. Hvorfor så ikke bruge alle ressourcer? Generalsekretæren for Folkehøjskolernes Forening, Niels Glahn, fortæller, at flere højskoler først sætter en maksgrænse ved 15-20 pct. flygtninge på elevholdene. Højskolerne tilbyder jo en tiltrængt hjælpende hånd, som regeringen afslår.

Hvorfor ser regeringen heller ikke, at højskolerne forebygger antiradikalisering? Højskoler kan lære kvinder om ligeværd. Højskoler kan vise unge mænd, at Danmark vil dem det godt. Højskoler giver flygtninge en varm velkomst – i stedet for marginaliserende retorik, teltlejre og smykkelove. Med regeringens strategi risikerer vi om ti år at skulle slukke ildebrande, der aldrig burde opstå.

Den liberale fløj af regeringen kender alt til højskolernes integrationsevner. Nuværende miljø- og landbrugsminister Esben Lunde Larsen (V) foreslog i 2012, at nytilkomne borgere skulle modtage et halvt års højskoleophold. Venstre har selv rødder i højskolerne. Men hvor er det liberale Venstre nu? Har Venstre glemt værdien af frisind, internationalt udsyn og åndsfrihed? Det har højskolerne heldigvis ikke.

Højskolerne dannede grobund for demokratiseringen af Danmark i midten af 1800-tallet. Efter Anden Verdenskrig skabte højskolerne en rennæsance for medborgerskab. I dag kan højskolerne blive en frontløber i integrationsindsatsen. Min opfordring er derfor klar: Flygtninge skal fortsat tilbydes længerevarende højskoleophold.

Bragt på b.dk d. 5. maj 2016